Zoektocht verbreed

Aankomende maandag presenteren de studenten van de cursus Mediawijsheid de voortgang van hun projecten. Zeer benieuwd waarmee ze ons (naar ik hoop) zullen verrassen, maar daarover binnenkort meer.

Inmiddels ben ik ook met een van de studenten, Pieter Winnemuller, aan het bloggen over mediawijsheid. Wat nemen we waar en wat zijn mogelijke verklaringen van effecten? Hoe is dit te koppelen aan de theorie én aan de cursus? Al bloggend komen we uiteindelijk tot concrete aanbevelingen voor de nieuwe cursus Mediawijsheid die in januari 2016 start.

Pieter maakte eerder deel uit van een van de vier projectgroepen edoch is om moverende redenen een andere weg ingeslagen om de cursus tot een goed einde te brengen. Daarover schrijft hij op de blogsite Medium:

De komende weken zal ik samen met Cecile Janssen bloggen over de projectgroepen die voor deze cursus bezig zijn allerhande mediastrategieën toe te passen op de online en offline promotie van verschillende goede doelen.

De (sub)doelen zijn even verschillend als de goede doelen zelf: of het nu gaat om het verzamelen van een som geld voor de ondersteuning van militaire veteranen en hun familie, een inloophuis voor kankerpatiënten en betrokkenen, een pater die zorgt voor brood op de plank bij hulpbehoevenden of het creëren van naamsbekendheid voor een tweedehands boekenwinkel voor het goede doel: de hulp moet mediawijs plaatsvinden. Een pittige opdracht die veel vragen oproept: hoe geef ik de ‘digitale collectebus’ het beste vorm? Hoe haal ik mensen over in actie te komen? Hoe sla ik de brug tussen de passieve like en het actieve doneren?

Al deze vragen maar ook de projectgroepen zullen de revue passeren en gekoppeld worden aan twee boeken: Handboek Social: Social business en Social media marketing (ISBN: 9789491560897) en Groundswell – De impact van social media: van uitdaging naar zakelijk succes (ISBN: 9789058715470) om te kijken welke effecten plaatsvinden en hoe deze verklaard kunnen worden.

In de eerste blog gaat Pieter in op de vraag: Hoe komt het toch dat ik tegenwoordig overspoeld word door advertenties van bedrijven in plaats van dat ik, de gebruiker, op zoek ga naar hen? Ik tracht hem in mijn antwoorden steeds te ‚voeden’ met vragen en reflecties. Voor ik het wist (hoezo mediawijs?) had ik overigens zelf ook een profiel op de genoemde blogsite en blijk ik ook nog eens mensen te volgen zonder dat ik daar zelf iets aan heb gedaan. Had gewoon te laat in de gaten dat mijn Twitter-account gebruikt zou gaan worden. Mixed and matched by Medium…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *