Mediascepticisme?

Inmiddels is het tweede college Mediawijsheid (@TilburgU) achter de rug. Rudy van Belkom hield een inspirerend betoog over de kantelende samenleving en de toenemende transparantie daarbinnen dankzij vooral internet en sociale media. Van top-down (1.0) naar netwerk (3.0).

Aan de hand van allerlei voorbeelden lichtte hij toe wat de gevolgen zijn voor (corporate) communicatie en welke mediastrategieën succesvol kunnen zijn. Bedrijven en organisaties die krampachtig proberen controle te houden, zullen het onderspit delven. Die werkwijze is simpelweg niet meer houdbaar. Meer en meer draait het om samen invulling en betekenis geven aan producten, merken en reputaties. Authenticiteit is daarbij een belangrijke voorwaarde voor succes, zo gaf ook Rudy aan.

De reacties vanuit de studenten waren tot mijn verrassing best sceptisch. Sociale media inzetten om klanten/consumenten te betrekken? Nieuwe verdienmodellen als waardebepaling achteraf? Is dat niet vooral uit kapitalistisch eigenbelang, zo werd er gevraagd.

Het is vanzelfsprekend goed dat de studenten kritisch zijn. Dat maakt het juist extra boeiend. Waarom ik dan toch verrast ben? Omdat ik me afvraag hoe het kan dat een groep weldenkende, jonge consumenten – waarvan je zou verwachten dat ze de samenleving 3.0 al lang omarmd hebben – veel sceptischer is dan veel veertigers, vijftigers en zestigplussers (met een vette knipoog naar @hvdriel) die ik ken.

Enfin, ik hoop dat de cursus Mediawijsheid zal bijdragen aan het besef dat de huidige wereld van sociale technologieën de maatschappij blijvend aan het veranderen is. Want echt: de nieuwe realiteit kent geen weg terug. Kijk bijvoorbeeld eens op Society 3.0 en laat je inspireren door de vele voorbeelden & filmpjes én teksten uit het boek van Ronald van den Hoff, tevens grondlegger van onder meer de succesvolle Seats2Meet-formule. Of surf naar Nudge en Deeleconomie. Mooie voorbeelden zijn ook te vinden in Het Merk Voorbij (het handboek dat we tijdens de cursus gebruiken) van de al genoemde Rudy van Belkom en in Groundswell van Charlene Li en Josh Bernoff. Of download The Serendipity Machine, a Disruptive Business Model for Society 3.0.

Serendipiteit – de gave om toevallig waardevolle dingen te ontdekken – wordt steeds belangrijker. En dat geldt ook voor de onverwachte relevantie van een ontmoeting. De betrokkenheid van Mariëlle van Rijn bij deze cursus Mediawijsheid is daarvan een mooi voorbeeld.

Intussen zijn de studenten druk met het vinden van een goed doel en het bepalen van de mediastrategie om de overeengekomen opdracht te realiseren. Maandag 9 februari presenteren de groepen hun opdrachtgevers en de eerste ideeën over de te volgen strategie. Ik ben hartstikke nieuwsgierig!

Reacties

  1. zegt

    Beste Cecile, een mooi stuk en heel herkenbaar. In de trainingen die ik geef, zijn het vooral de twintigers, de deelnemers die sceptisch zijn en veel weerstand hebben tegen de media of sociale media. Wat ik vaak mis is het besef en het inzicht dat je de vloedgolf aan informatie ook als krachtbron kunt gebruik. Zoals de schrijvers van het boek groundswell mooi verwoorden: het is zoals elke andere menselijke activiteit, als je het begrijpt kun je ermee werken of zelfs je voordeel ermee behalen. Ik wens de studenten dit voordeel toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *