Over vastleggen en loslaten

Het zou toch wel gaan lukken? Die gedachte ontstond na mijn vorige blog over de cursus Mediawijsheid en het aanvankelijk uitblijven van studentenreacties daarop. Inmiddels is duidelijk dat we ‘gewoon’ te veel en te snel wilden. Achter de schermen wordt er hard en betrokken gewerkt. Een mooie les in loslaten. En er zijn inmiddels meer lessen geleerd.

Schermafbeelding 2015-03-05 om 17.26.41“De informatieverstrekking van deze cursus vinden wij niet erg overzichtelijk en hierdoor hebben wij het idee dat wij veel tijd kwijt zijn aan het begrijpen van de opdracht. Er bestaat bijvoorbeeld niet één centraal document met een projectbeschrijving. Er staat informatie op Blackboard, Yammer, in PowerPointpresentaties en in de studiehandleiding. Deze onduidelijkheid maakt het lastig om een goede start te maken met dit project”, zo schrijven Janna en Aliceanneke in reactie op de vorige blog.

Verder blijkt het lastig dat we het collegeoverzicht, met daarin per college het onderwerp, de voorbereidingsstof en de opdrachten voor de studenten, al een paar keer hebben aangepast. Op Yammer zegt Eva hierover “Een steeds veranderend collegeoverzicht geeft weinig echt overzicht meer helaas.” Hans geeft daarop aan dat het blijkbaar wennen blijft dat we de wereld / ons leven / een cursus niet maanden tevoren kunnen vastleggen. Toch is dit het geval, zo schrijft hij: ook een cursus blijft ‘under construction’ omdat inzichten groeien en ook consequenties kunnen hebben, bijvoorbeeld voor de invulling van een cursus.

Ik ben het met Hans eens, maar voel zeker ook mee met de studenten. Sterker nog: ik merk dat ik zelf af en toe de draad wat begin kwijt te raken tussen Yammer, Blackboard en de vier blogs van de studenten. We hebben de studenten de keuze gelaten op welke manier (via welke online omgeving) zijn hun voortgang willen terugkoppelen. De een doet dat via WordPress, een ander via Tumblr en weer een ander via Blogger. Voor de projecten zijn de studenten bovendien actief op / via bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Weebly. Al met al veel plekken om bij te houden; soms duizelt het me. Bovendien vraag ik me af of de studenten de reacties die wij plaatsen op hun blogs wel zien. Lang niet iedereen geeft daar blijk van namelijk. Dat kan leiden tot langs elkaar heen werken. Ook van berichten en documenten die we aanvullend op Yammer plaatsen, weet ik niet of die tijdig worden gezien en opgepikt. Zo maakte studentassistent Marieke voor de verschillende projectgroepen een overzicht met feedback op hun stappen tot nu toe. Als ik het ‘recent activity’-overzicht bekijk op Yammer heeft nog geen enkele student die feedback bekeken. Terwijl de projectgroepen vandaag hun portfolio’s bijgewerkt moeten hebben, zodat iedereen zich kan inlezen voor de presentaties aanstaande maandag. Zou echt zonde zijn als de tussentijdse feedback daarbij niet opgemerkt is.

Alhoewel de vrije keuze voor de eigen online omgeving een mooi uitgangspunt is, vraag ik me op dit moment af of het niet handiger was geweest als we een soort Mediawijsheid-community hadden ingericht waarop alle activiteiten (van de studenten en docenten en de campagnes voor de projecten) overzichtelijk samenkomen en zichtbaar zijn. Dan zien de studenten ook sneller van elkaar wat de staza van de andere groepen is en welke reacties daarop komen. Enfin, iets om mee te nemen in de evaluatie.

Tot slot nog een opmerking over het al genoemde te snel en te veel willen. Alhoewel de vorige blog inderdaad (zoals Hans maandag aangaf) wat provocatief bedoeld was, en los van de ‘food for thought’ die er zeker ook in staat, vind ik dat mijn/onze twijfel er te snel was. We pleiten voor meer eigen verantwoordelijkheid van de studenten, laten we ze dan ook de tijd geven om die verantwoordelijkheid te pakken. Daar is vertrouwen voor nodig. En loslaten.

Intussen gebeuren er gelukkig mooie dingen! Wie mij volgt op Twitter ziet het nodige voorbij komen. Bezoek af en toe ook de blogs van de studenten, dat is echt de moeite waard. Ook zeer de moeite waard overigens was het laatste college van Peter Mohnen over online marketing.

Aanstaande maandag presenteren de studenten hun voortgang en mediastrategie. Ik zie ernaar uit.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *